آموزش خیاطی آسان

آموزش خیاطی آسان از ابتدا با الگو

آموزش خیاطی آسان

آموزش خیاطی آسان از ابتدا با الگو

  • ۰
  • ۰

آموزش دوخت انواع دامن کلوش

دامن کلوش یکی دیگر از انواع دامن است که ویژگی هایش آن را مورد استقبال بانوان عزیز قرار داده است. دامن کلوش علاوه بر اینکه بر روی تن بسیار زیباست، دوخت ساده ای دارد و پوشش بسیار راحتی بحساب می آید. در این آموزش خیاطی قصد داریم تا صفر تا صد دوخت دامن کلوش با رسم الگوی متد مولر را به شما آموزش دهیم. قسمت بعدی آموزش که مربوط به انواع دیگری از دامن کلوش است را هفته ی آینده منتشر خواهیم کرد.

دامن کلوش انواع مختلفی دارد و ما قصد داریم که انواع دامن کلوش رو معرفی کینم و به آموزش  آنها بپردازیم وشما بتونید به راحتی الگوی آن را در منزل رسم کرده و برای خود یک دامن راحت و زیبا بدوزید.

به طور کلی 3 نوع دامن کلوش داریم

به ترتیب:

1-دامن کلوش 1 درز 2*(1- 3/1 کمر) یک کلوش

2-دامن کلوش 2 درز(3-1/1 کمر) یا نیم کلوش

3- دامن تمام کلوش 2÷(3-1/1 کمر) یا بدون درز

دامن کلوش
دامن کلوش

 

توجه داشته باشید که برای دوخت دامن کلوش نیز مانند بسیاری از الگوهای دیگر نیازمند سه اندازه ی دور کمر، دور باسن و قد دامن هستیم. پس از بدست آوردن این اندازه ها به سراغ مراحل کار می رویم :

آموزش دوخت دامن کلوش 1 درز

2*(1- 3/1 دور کمر) برای رسم دامن کلوش یک درز، ابتدا طول و عرض پارچه را مطابق شکل بر هم منطبق نموده، از نقطه O تا A مساوی (1- دور کمر)*2 را علامت بزنید و از A تاB قد دامن بعلاوه 2 سانت را به پائین علامت بزنید 2*(3-1/1 کمر) =OA و 2+ قد دامن = AB

یک بار به مرکز O و شعاعOA و بار دیگر به مرکز O و شعاع OB دایره به سمت راست بزنید. خطوط کمر و هلال لبه دامن به دست می آید OB=OB’و OA=OA’.

از B تا F مساوی 5-3 سانت داخل شوید. حالا یک خط مستقیم به A وصل کنید این خط چیده می شود تا پهلوها نیز اریب شود و مانند وسط جلو پشت دارای ریزش شده و با لبه دامن یکسان شود. این دامن یک بار برش می شود.

توجه: برای پارچه های کرپ، ژرسه –استرچ و تریکو قبل از برش خط کمر دامن را از قسمت 5 به مدت 24-12 ساعت آویزان کنید تا بقدر کافی لبه دامن درقسمت دولای بسته اریب پارچه بلندتر شود و دوباره لبه دامن را اندازه بزنید تا لبه دامن همیشه صاف بایستد.

به همین سادگی الگوی اولیه برای دوخت دامن کلوش یک درز آماده شد.

الگوی دامن کلوش
الگوی دامن کلوش

 

دوخت دامن نیم کلوش -2 درز

برای رسم این الگو ابتدا پارچه را مانند کلوش ادرز تا کنید و مطابق فرمول از O تا A مساوی 3/1 دور کمر منهای یک را به پائین اندازه بزنید. در گام بعد از A تاB قد دامن را مشخص کنید.

قد دامن AB= . یک بار به مرکز O و شعاع OA دایره به سمت راست بزنید تا دولای بسته پارچه (3-1/1 کمر) =OA’=OA و بار دیگر به مرکزO و شعاع OB دایره به سمت راست تا دولای بسته پارچه بزنید OB=OB’ . این الگو 2 بار برش می شود ونکات دامن کلوش ادرز دراین دامن نیز رعایت می شود.

برای برش این دامن می توانید از یک روش دیگر نیز به انتخاب خودتان استفاده کنید :

بدین طریق که پارچه را از طول تا کنید مطابق شکل زیر 29 و از O تا A روی دولای باز ترکی پارچه 3/1 دور کمر منهای یک را علامت بزنید. حالا از A تا B قد دامن را اندازه بزنید.

1-3/1=OA و قد دامن =AB

دامن تمام کلوش بدون درز

ابتدا پارچه را چهار لا کنید از O تا A مساوی (3-1/1 دور کمر) تقسیم بر 2 را علامت بزنید و A تا قد B دامن را مشخص کنید :

OA=2÷(3-1/1 کمر) و AB = قد دامن + 2 سانتی متر.

یکبار به مرکزO و شعاع OA و بار دیگر به مرکزO و شعاع OB دایره را رسم کنید که خط کمر و لبه دامن بدست می آید، شکل30.

بعد از برش این دامن بدون درز می باشد. به دلیل اینکه کمر دامن اندازه دور کمر پوشنده می باشد باید از نقطه A مساوی 20 سانت چیده می شود و بعد از دادن سجاف زیپ دوخته می شود.

الگو دامن تمام کلوش
الگو دامن تمام کلوش

 

توجه: برای دوخت لبه دامن ابتدا با یک دور چرخ درشت لبه دامن را قدری جمع کنید و بعد به فاصله 2 سانت لبه را تا نموده و پس دوزی کنید همچنین قبل از دوخت کمر به دامن،دور کمر دامن را یک دور چرخ ساده بزنید برای تمام دامن کلوش ها پارچه با عرض 150 می باشد.

توجه: دامن کلوش اگر کوتاه باشد بدون دزر می باشد و برای دامن بلند کلوش و دامن کلوش دنباله دار عروس و شب دامن حتما” درز می خورد و به روش زیر برش می شود که در نهایت مانند دایره می شود.

آموزش دامن کلوش
آموزش دامن کلوش

 

دامن تمام کلوش با درز

در این مدل مطابق شکل از یک لای پارچه نقطه Aتا B روی ترکی پارچه قد دامن به علاوه 2 سانتی متر را علامت می زنیم و از Bتا O مساوی 2÷(3-1/1 کمر) را علامت بزنید.

پارچه را از O تا کنید و دایره ها را رسم کنید. بعد از برش، حاصل یک نیم دایره می شود. الگو را برعکس کنید و دایره را برش دهید. مشاهده می کنید که بعد از دوختن درزها ( ترکیب های پارچه)، دامن به صورت تمام دایره می شود.

الگوی دامن کلوش نا متقارن
الگوی دامن کلوش نا متقارن

امیدواریم که این آموزش مورد پسند شما واقع گردد.

آموزش الگوی روبالشی لبه دار

  • ۹۹/۰۲/۱۹
  • Easy sewing tutorial Easy sewing tutorial

آموزش خیاطی

دامن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی